Connect with us
Kool FM

Gaya Hidup

Makanan Yang Patut & Tidak Diambil Waktu Demam

Jangan ambil enteng ye senarai makanan ni…

Published

on

Panas lah pula badan ni, esok nak kerja..”

Untuk pengetahuan anda, suhu badan normal adalah 36.5°C-37.2°C (suhu di mulut atau dahi), jika melebihi tahap suhu ini, inividu tersebut disahkan demam.

Demam adalah tindak balas normal badan terhadap sebarang jangkitan dan penyakit-penyakit lain dan bukanlah satu penyakit tetapi gejala yang selalunya menandakan anda mempunyai jangkitan kuman atau virus.

Bila dah demam, ubat paracetamol atau ubat yang disarankan oleh doktor diambil mengikut jadual bagi menurunkan suhu badan. Selain itu,  pola pemakanan kita pun perlu berubah.

via GIPHY

Tak boleh makan ikut suka hati. Jadi kami ingin kongsikan antara makanan yang perlu diambil dan dihindar waktu demam.

Makanan yang perlu dihindar…

  1. Jus Oren.
  2. Makanan ringan.
  3. Minuman berisotonik.
  4. Makanan tin terutamanya sup bertin.
  5. Makanan bergula.
  6. Akohol.
  7. Tenusu.
  8. Kopi.

Makanan yang perlu di ambil…

  1. Buah vitamin C.
  2. Sup tulang.
  3. Teh panas.
  4. Air kelapa.
  5. Pisang.
  6. Madu.
  7. Halia.
  8. Bawang putih.

Tip lain, anda boleh ambil bawang putih dengan halia bukan boleh makan macam tu je tau? Buat air rebusan halia dan minum sehari sekali. Cukup secawan, tak perlu satu jag.

via GIPHY

Jangan ambil enteng ye senarai atas ni sebab apa yang tubuh kita serap gizi dari makanan yang kita ambil, akan memberi kesan pada tahap kesihatan kita.

 

 

Untuk bacaan yang lebih menarik, klik saja senarai artikel berikut:

Sakit Gigi Boleh Demam? Ini Sebabnya…

Belum Habis ‘Demam’ Lotus Biscoff, Jom Try Resepi Aiskrim Guna Biskut Viral Ini Pula!

 

 

 

 

Sumber: myhealth , instagram

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Advertisement

Instagram

Advertisement

Facebook

Advertisement

Recommended Post

Advertisement