Connect with us
Kool FM

Semasa & Hiburan

5 Amalan Biasa Diamalkan Dahulu Yang Kini Ditelan Zaman

Agaknya berapa banyaklah amalan yang ada di negara kita ni yang ditelan zaman…

Published

on

Dalam kehidupan yang serba canggih ni, banyak amalan-amalan lama yang dah pupus atau tidak dilakukan lagi dalam mana-mana masyarakat. Mungkin amalan-amalan ni dilihat tidak relevant lagi untuk zaman sekarang, atau dianggap sebagai mencabul hak asasi manusia. Kalau di Malaysia, mungkin banyak amalan-amalan syirik yang nenek moyang kita buat dahulu tapi dah kena banned sekarang. Nama pun syirik tak kan kita nak kena buat lagi. Jadi jom kita tengok apakah amalan-amalan yang dah tak diamalkan lagi sekarang.

Hukum Mati Dengan Penggal Kepala

Hukuman memenggal kepala menggunakan Guillotine mula diperkenal dan digunapakai semasa zaman pemerintahan Raja Perancis, Louis XVI pada tahun 1792. Ironinya beliau turut dihukum menggunakan alat yang sama pada 1793. Hukuman mati dengan memenggal kepala bukanlah dicipta pada tahun yang sama, tapi telah diamalkan beratus tahun sebelumnya dalam masyarakat terdahulu. Cuma jenis alat dan cara yang berbeza je.

Penjenayah terakhir yang dijatuhkan hukuman mati menggunakan Guillotine ni adalah Hamida Djandoubi, warga Tunisia. Dia dijatuhkan hukuman mati pada tahun 1977 kerana membunuh teman wanitanya. Kira lepas Malaysia merdeka, hukuman ni masih digunapakai. Selepas itu, amalan ini diharamkan sepenuhnya pada tahun 1981 kerana dianggap kejam.

Tentera Berkuda Semasa Perang

Perang zaman dulu-dulu tentera berkuda memang antara yang popular digunakan. Dari zaman kebangkitan tamadun Islam, sehinggalah ke zaman kejatuhan empayar Rom. Rasa macam amalan tentera berkuda ni untuk kurun ke 18 je kan? Sepatutnya selepas meriam dan pistol dicipta, dah tak ada lagi tentera berkuda. Sebenarnya selepas perang dunia pertama dan pertengahan perang dunia kedua, tentera berkuda masih digunakan lagi. Kali terakhir tentera berkuda digunakan adalah pada tahun 1942. Waktu tu sebanyak 600 pasukan berkuda Soviet yang dilengkapi sepenuhnya dengan senjata moden digunakan untuk berperang dengan tentera Itali dan Jerman.

Sistem Barter

Jangan terkejut kalau sistem barter yang kita belajar masa kelas perdagangan dulu masih digunakan sampai sekarang. Sistem ini masih digunakan di satu daerah di India, yang bernama Assam. Tapi mereka tak guna sistem ni hari-hari. Ia hanya digunakan semasa perayaan Joonbeel Mela, sebuah perayaan komuniti Assam. Perayaan itu disambut selama tiga hari dan diadakan pada pertengahan bulan Januari. Ini merupakan salah satu cara bagi masyarakat disitu menghidupkan amalan pembelian barang menggunakan sistem barter.

Tradisi ini telah wujud selama 600 tahun dan banyak suku kaum di daerah lain yang datang memeriahkan lagi perayaan tersebut.

Undang-Undang Penampilan Jelik

Banyak bandar-bandar di Amerika Syarikat pernah menggunakan undang-undang ini untuk menyekat golongan yang buruk penampilannya atau berwajah jelik daripada muncul di tempat awam. Kedengaran pelik? Inilah undang-undang yang diperkenalkan di San Francisco pada tahun 1867. Pada ketika itu populasi penduduk sudah mula mengembang di bandar-bandar.

Dalam masa yang sama bilangan gelandangan dan orang yang mengemis juga bertambah. Jadi bagi mengurangkan golongan miskin ini berkeliaran di bandar-bandar, undang-undang ini diwujudkan. Pihak polis ketika itu sentiasa rasa tertekan untuk menghalau golongan gelandangan ini dari berada di jalan-jalan bandar. Nampaknya lebih mudah untuk mereka menghilangkan golongan miskin ni dari pandangan mata daripada membantu mereka. Undang-undang ini dimansuhkan pada tahun 1970-an.

Penghambaan

Amalan yang sepatutnya tidak diamalkan berkurun lama ini sebenarnya masih diamalkan sehingga lewat 1950-an. Di Tibet, lebih kurang setengah abad yang lalu, kira-kira 98 peratus daripada penduduk di sana telah diperhambakan dan dijadikan pekerja kelas bawahan. Dalai Lama yang terkenal sebagai biarawan juga secara terbuka terlibat dan menggalakkan amalan tersebut. Ia menjadi amalan kelas atasan di sana. Amalan ini mula dihapuskan sepenuhnya pada tahun 1981 selepas Mauritania, sebuah Negara di benua Afrika, mengharamkan amalan penghambaan.

 

Baca juga artikel menarik lain:

Tak Suka Tinggal Seorang Diri Di Pulau? Ini 8 Pulau Paling Misteri Di Dunia

Darah Belangkas Boleh Buat Orang Jadi Kaya? Ini Sebabnya Dinilai Sangat Berharga

 

 

 

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Advertisement

Instagram

Advertisement

Facebook

Advertisement

Recommended Post

Advertisement